Erdélyi kirándulás, hálaadó zarándoklat Csíksomlyóra

Wass Albert nyomában jártunk

(2018.05.17-21.)

A beszámolót írta: Varga Szilvia

Körutazáson vettem részt a Dombóvári Székely Kör szervezésében Erdélyben. Már 2013 óta szerveznek zarándokutat Csíksomlyóra Pünkösdkor. Az idei kirándulás is kecsegtetett új élményekkel, lelki feltöltődéssel, kulturális és történelmi ismeretekkel. Akik nem először vesznek részt hasonló utakon a történelmi Magyarország területén akár Felvidéken, Kárpátalján és Délvidéken is tapasztalhatják az anyaország iránti vágyódást, a hazaszeretet mély érzését, a hagyományok és kultúra megbecsülését. Nem először vettem részt én sem a Csíksomlyói zarándoklaton.

Jól ismerem az Aradon, Déván, Nagyszebenen és Székelyudvarhelyen átvezető utat egészen Madéfalváig. 2014 óta rendszeresen látogatunk el a Csiki-medencébe, amellett, hogy nagyon jó kapcsolatot ápolunk nemzettestvéreinkkel, mindig kötünk új barátságokat és mi is szívesen látjuk vendégül a Dombóvárra látogatókat. Talán már küldetéssé vált, hogy minél több ismerősünknek, barátunknak megmutassuk a régi történelmi helyeket, részt vegyünk közösen kulturális rendezvényeken és megérezhessék a székelyek példaértékű magyarság tudatukat, hazaszeretetüket. Az utazás hat napig tartott, szerteágazó, tartalmas programokkal: Nagyváradot, Kolozsvárt, Korondot, Madéfalvát, Gyimesbükköt, Marosvécset érintve töltődhettek fel azok a zarándokok, akik a dombóvári egyesülettel tartottak. Többen vannak, akik évről évre részt vesznek az erdélyi körutazáson, de voltak, akik először csatlakoztak Batéból, Bajáról, Szekszárdról és Nagymányokról. Nagyváradon és Kolozsváron is igaz magyar emberek vezettek minket végig a fontosabb állomásokon és hívták fel figyelmüket a magyar vonatkozásokra. Egy-két lényeges momentumon kiemelve; Nagyváradon lehetőségünk nyílt megtekinteni a Püspöki palotában azt a Szent László koronát, amelyet a Kincstárban őriznek több egyházi hagyatékkal együtt. Másnap Kolozsváron a Fellegvárban kezdtük a városnézést, érintve a Karolina teret, Mátyás király szülőházát, a Szent Mihály templomot és a Házsongárdi temetőt.

Sok érdekes információhoz jutottunk a város urbanizációjával és magyar történelmi vonatkozásaival kapcsolatban. Majd Korond felé vettük utunkat, hogy este már Madéfalván a Kisherceg panzióban találkozzunk szállásadóinkkal és barátainkkal. A szombati Csíksomlyói búcsú a Keresztalják felvonulásával kezdődött a környező településekről, de voltak, akik Budapestről gyalog 30 nap alatt zarándokoltak a Pünkösdi szentmisére. Az nap este még egy fontos feladata volt az egyesület vezetőinek, Horváth Józsefné elnöknek és Jánosi Emőkének. Ünnepélyes keretek között adták át Potápi Árpád János nemzetpolitikai államtitkár jelenlétében Csibi Józsefnek, Madéfalva polgármesterének Orbán Balázs mellszobrát, melyet Dombóváron Varga Gábor szobrász készített pirográntiból. Megtudtuk, hogy több beruházás is folyik a magyar kormány jóvoltából a községben, és a közterületek is megújulnak, így különösen örültek az ajándéknak. A további napok élményei, történései tették még teljesebbé a lelki és szellemi feltöltődést, akadt bőven feldolgozandó gondolat, érzés a hat nap alatt. Biztosan hallani fognak még személyes élménybeszámolókat, történeket azoktól, akik vállalkoztak az útra és átélték ezt az utazást Wass Albert nyomában